Emoties de baas? Gebruik je hersens!

Graag verwijs ik ‘verander’managers naar mijn leuke collega’s Maaike en Bianca:

“Door Maaike Thiecke en Bianca van der Zeeuw van S-TM”

Na de vakantie lijkt het wel bal. De ene na de andere opdrachtgever zit met z’n handen in het haar over de emotionele achtbaan, waar de organisatie of teams in verzeild zijn geraakt. Daarom deze keer een aantal praktische tips als emoties in jouw team of in jouw organisatie ook de baas spelen.

Spelen emoties ook de baas in jouw organisatie?
“Ik ben nog niet terug van vakantie en het begint weer…”, zei de HR-directeur van een bank. “Allemaal uitgerust terug en binnen no time reageert iedereen overspannen op iedereen. En dan moet de reorganisatie nog beginnen…”
“Iedereen hier heeft een hele rij cursussen over communicatie gevolgd. Feedback geven, effectief communiceren, you name it.”, zei de manager in een ziekenhuis. “In theorie weten we heel goed hoe het moet, maar als het spannend wordt, vliegt de helft uit de bocht en de andere helft duikt. Over resultaten praat niemand…”
“Denk je dat er nog eens een keer een eind komt aan dat gemuts over vroeger?”, vroeg de leidinggevende van 12 teamleiders. “Sorry dat ik het zeg, maar ik verslijt een doos Kleenex per week. Ik kan niet lang meer aankomen bij het MT dat mijn teamleiders zo ontdaan zijn over de recente ontwikkelingen.”

Eigenlijk zijn het allemaal voorbeelden van situaties waarin een leidinggevende, vaak schoorvoetend, aangeeft dat het de pan uit rijst met de emoties. Inderdaad: schoorvoetend: alsof je een gevoelloze zak hooi bent, wanneer je je verbindt aan je veranderdoelen en je zorgen maakt over niet te managen emoties. Wij komen niet zoveel gevoelloze zakken hooi tegen; hooguit managers die wij van harte ietsiepietsie minder geduld met ‘die emoties’ gunnen…

Deze nieuwsbrief is geen pleidooi voor emotioneel rantsoen. Dit is een pleidooi om regie te nemen op emoties, zodat jij jouw veranderdoelen haalt.

Wat niet helpt
Kort gezegd komt de gebruikelijke reactie op emoties op het volgende neer:
Neem mij niks kwalijk: “Ik snap je verontwaardiging helemaal, maar ik ben aan handen en voeten gebonden / ik heb het ook niet bedacht / er zit niks anders op / voor mij is het ook rot.”
Sussen: “Kan me helemaal voorstellen dat je boos en teleurgesteld bent, maar je zult zien dat het straks met dat nieuwe systeem veel minder druk wordt / straks in het nieuwe pand veel makkelijker is om te overleggen / straks best meevalt / alles weer een leuke nieuwe uitdaging is.”
Bekrachtigen: “Ik kan me helemaal voorstellen dat je ziek en woedend bent van alle veranderingen, misschien moet je gewoon een tijdje wat rustiger aan doen / een paar dagen lekker weg / wat taken overdragen.”
Negeren en/of uitzitten.
Alle 4 leiden tot maar 1 ding: het wordt erger. Mensen gaan nog na-druk-ke-lijk-er zeggen waar ze last van hebben.

Weg met die emoties?
Zoals je weet, gaan wij er voor het gemak van uit, dat een organisatieverandering als doel heeft dat mensen ook ander gedrag gaan vertonen (waarom zou je anders veranderen…?). Emoties en gedrag zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. Als je weet hoe ze met elkaar samenhangen, weet je ook hoe jij werkelijk gedragsverandering kunt faciliteren. Kennis over de werking van het brein, levert je daarvoor veel handen en voeten. We noemen 2 ‘weetjes’:
het limbisch systeem (dat emoties regelt) speelt de baas over de cortex (ons gezonde verstand);
gedrag wordt bepaald door het limbisch systeem, niet door de cortex!
In een organisatieverandering spelen emoties ALTIJD een rol. Voor een verandering van betekenis zullen mensen namelijk minstens een beetje buikpijn moeten hebben. MT’s die opgelucht ademhalen, wanneer het lekker rustig blijft na de aankondiging van een fusie, hebben dus een heel ander probleem.

Teveel of te weinig?
Je kunt in een organisatieverandering dus te veel emoties en te weinig emoties hebben om je veranderdoelen te halen. Regie voeren op emoties lijkt dan ook voorwaarde nummer 1 om een gedragsverandering te bewerkstelligen. Hoe?
emoties van anderen temperen
emoties van anderen opvoeren
begrenzen van emoties van anderen
je eigen emoties managen.
Klinkt als een open deur. Waarom is het dan soms zo verschrikkelijk moeilijk om ‘gewoon’ te doen wat je technisch waarschijnlijk prima beheerst? Omdat emoties de baas spelen! Het boek ‘Switch’ van Heath en Heath hebben wij al eens eerder genoemd. Geniaal als je meer wil weten over samenwerking tussen de emotionele olifant en de rationele berijder.

Mocht je honger hebben gekregen: wij hebben de afgelopen weken zo vaak iets uitgelegd over de baas spelende emoties, dat we er een workshop van hebben gemaakt. ‘Emoties de baas? Gebruik je hersens!’. Vermoed jij dat je wel eens teveel of juist te weinig emoties hebt om je veranderdoelen te halen? Wil jij regie voeren op de emoties tijdens een verandering? Schrijf je in voor 9 november 2012!

Wil je het najaar beginnen met een frisse blik op organisatieverandering? Kom dan naar één van onze workshops ‘frisse blik op organisatieverandering’ op 25 september of 15 november!  Onze volgende opleiding ‘Neem voor de verandering de makkelijke weg! is vorige week met volle bak weer van start gegaan. Wil je een verandering van betekenis, dan ben je in 2013 weer van harte welkom!
Hartelijke groet,
Maaike en Bianca

Over S-TM

S-TM bestaat om organisaties leniger te maken in verandering. Zodat organisaties, en de mensen die er werken, kunnen floreren. Maaike Thiecke en Bianca van der Zeeuw zijn eigenaar van S-TM en uitvinders van Systemisch TransitieManagement. Zij zijn ervan overtuigd dat managers hun impact op verandering drastisch kunnen verhogen. Zij begeleiden organisaties bij de implementatie van organisatiestrategie, verlenen eerste hulp bij veranderstress en leiden moedige managers op die veranderen in hun organisatie makkelijker willen maken. Zij schrijven momenteel het boek ‘Systemisch TransitieManagement. Neem voor de verandering de makkelijke weg!’, dat voorjaar 2013 verschijnt.

No Comments

Sorry, the comment form is closed at this time.