Roddelen op het werk

“Als het over roddelen gaat wordt het beeld nog wel eens geschetst dat er roddelaars en slachtoffers zijn. Als we het strategisch roddelen, waar iemand er bewust op uit is een ander naar beneden te halen om er zelf beter van te worden, even buiten beschouwing laten. Dan denk ik dat de meeste mensen wel eens roddelen.

Roddelen is niet wenselijk maar heeft ook een sociale functie: het geeft je de mogelijkheid om te sparren met je collega’s en je mening te peilen over iets wat je dwars zit over een ander. Een regel die ik aanraad binnen bedrijven, is dat je over personen mag praten, als je daarna ook de verantwoordelijkheid neemt om mét die persoon te gaan praten. Praten over, is praten met. Misschien eng, zo’n confrontatie, maar het is wel zo eerlijk en vaak hele waardevolle feedback voor de ander.

Voel je je onprettig tussen roddelende collega’s die niet van plan zijn echt iets met hun ergernis ten aanzien van een ander te doen? Mijn advies is om er inhoudelijk niet in mee te gaan. Als jouw collega gewoon haar gedachten wilt ordenen kun je haar helpen door vragen te stellen die haar verder helpen. Ga dus niet met het vingertje wijzen. Iedereen roddelt wel eens, het is utopisch om te denken dat je dit kunt uitroeien. Houd je mening voor je. En bedenk dat als je begrip toont voor een collega die bijvoorbeeld moeite heeft met haar baas, je diegene niet per definitie gelijk geeft.”

No Comments

Sorry, the comment form is closed at this time.